Guest

24 March 2012

Kesuma 2012

ada 25-28 Februari yang lalu sekolah telah menghantar 8 orang wakil yang terdiri daripada 4 ketua rumah dan 4 orang timbalan ketua rumah bagi mewakili sekolah dalam Kursus Ketua Rumah yang bertempat di SEMSAS ,Kuantan Pahang peringkat kebangsaan buat kali ke 4 .Program yang berlangsung selama empat hari ini bertujuan untuk memupuk semangat kepimppinan dalam dam yang telah dijalankan .iri peserta melalui program yang telah dijalankan .Sistem Rumah merupakan satu sistem yag telah lama diamalkan di Sekolah Berasrama Penuh (SBP) premier. Pada tahun 2004, sistem ini dilaksanakan sepenuhnya di semua Sekolah Berasrama Penuh sebagai langkah proaktif bagi mencapai misi dan matlamat SBP serta merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Rancangan menggubal Sistem Rumah di Sekolah-sekolah Berasrama Penuh adalah bermatlamat untuk:

1.       Melahirkan sekolah yang unik dan istimewa  ‘school with  character’ ( Sekolah Berwatak).
2.       Membentuk murid yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
3.       Memperkasa jati diri murid, berketrampilan, berkeyakinan, berdaya saing dan berdaya pimpin.
4.       Mewujudkan semangat pertandingan yang sihat dalam kalangan murid.
5.       Mewujudkan semangat kekeluargaan dan kekitaan ‘ sense of belonging ’ dengan menanam perasaan “ menyayangi yang muda dan menghormati yang tua ”.

Pendekatan sistem ini diharap dapat memupuk semangat kesepaduan dan keharmonian dalam kalangan murid yang berasal dari latar belakang sosio-ekonomi, persekitaran dan budaya yang berbeza. Diharap jalinan kerjasama dan pembangunan emosi  (EQ) dapat menghasilkan murid-murid yang mempunyai jati diri, berketrampilan dan mempunyai daya kepemimpinan yang tinggi, sebagai sumber tenaga cemerlang dan bijaksana kepada pembangunan masa depan Negara. Sehubungan itu, pemimpin pelajar yang mengetuai Sistem Rumah ini perlu diberi ilmu yang secukupnya dan selaras di semua Sekolah Berasrama Penuh agar mereka dapat menjalankan program di sekolah masing-masing dengan berkesan.


Semoga para peserta dapat menggunakan segala pengalaman yang telah diperoleh dalam kursus ini dengan sebaik-baiknya